2008.01.18. óta a látogatók száma: Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index_hu.php:5) in /counter/counter.php on line 5 6700 |
Frissítés idõpontja: 2009.07.03.
2009.06.05.
Debrecen a szolgáltatóváltás elõtt
|
A Nyugatinál volt megbeszélve a találkozó
Ivoával és Mátéval (dbkh). Amíg a
vonatunkra vártunk, hasznosan töltöttük az indulásig
fennmaradó idõt: a 22-es Szöcske tolt be éppen
a személykocsikat a 13. vágányra. Az úton beszélgettünk, kártyáztunk, hamar eltelt az idõ. Örömmel hallottuk, hogy a géphang helyett a mozdonyvezetõ szól hozzánk, szép tájszólással. Jó érzés volt hallgatni. Megérkezvén a pályaudvar elõtt épp elsuhant egy MAZ 103 típusú autóbusz, melyre már nagyon kíváncsi voltam. KKD-485 |
|
A végállomási hurokban látható
Debrecenben fellelhetõ két magyar villamostípus
egy-egy példánya: a 486-os psz-ú Bengáli
és az 501-es KCSV6-os. Utóbbi középmagas
padlószintû Közúti CSuklós Villamos,
melybõl (az 500-as számú protoval együtt) csupán
11 darab készült. Eredetileg Miskolc is rendelt belúlük,
de állítólag az önkormányzati választások
meghiúsították a tervet. Megvettük a napijegyet és felszálltunk az egyik beálló Bengálira. A következõ képeket menet közben készítettük... |
|
|
|
|
|
|
Itt a bizonyíték, hogy ezek az öreglányok
is fel vannak szerelve GPS-szel. A város fõterén áll a leghíresebb épülete, a Nagytemplom. Elõtte, a sétálóutcán halad el a villamosunk. |
|
|
Az 506-os és az 508-as KCSV találkozik a 490-es Házi Csuklóssal. |
|
|
A panorámakép alatt a galéria folytatódik, hisz buszokról még nem is volt szó. |
|
|
|
|
|
Szegényge orr-részét legutóbbi eseménye miatt ki kellett cserélni, így - mondhatni - még egyedibb lett a 16 éves kékség ( a többiek 4 évvel fiatalabbak). Egy nagy esztétikai csúfság van, ami mellett nem tudunk elmenni szó nélkül: élõben még undorítóbb a rózsaszín belsõ, mint a képeken. |
|
|
BPG-547-es frsz-ú Ikarus 260-as halad el a hurok mellett |
|
|
A BPY-099-es (Ik280) kanyarodik be a Déli sorra a 18Y jelzésû vonalról. |
|
|
A lengyel Jelcz M120M-ek egyike, a KHK-543-as vár díszesen az indulására. "Gázos" társaival együtt hatan vannak. Az oldalreklámot igen jónak találom, mutatós, de nem tudom, hogy mi a kapcsolat a TEVA Gyógyszergyár, a focisták és a csõtoppot viselõ hölgy között (, ráadásul a cég neve eléggé nehezen vehetõ észre). |
|
|
Mögötte áll egy õs-MAN, pontosabban egy MAN SL 222-es (HGC-656). Eléggé elterjedt a HV-nál ez a típus: 20 darab szállítja az utasokat. Igazi Jolly Jokerek: különjáratra és villamospótlásra is bevetik õket. Úgy olvastam, hogy a kezdõ sofõröket is erre a buszra szokták beosztani. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Késõbb megérkezett a 30-as vonalról a DUD-996-os rendszámú metános gép is. |
|
|
Nézzük sorba õket: HOP-046 a MAN SL 222-asok közül és külsõre furcsa megjelenésû HDA-015-ös Rába Premier 091. A szóló és a csuklós változatból (késõbb) egy-egy darab díszeleg a Hajdú Volán flottájában. |
|
|
Egy valamire való közlekedésbarát /-mérnök megörül, ha egy ráncajtós buszt lát. A CKG-471 rendszámú 280-as állt modellt a fényképezõknek.. |
|
|
Elkapott pillanat, ahogy a fiatalabb (és formásabb) Manci (IEV-410) mutatja az utat az idõsebbnek... Az esõ után elfoglaltuk a végállomási hurkot :-) Az elsõként megpillantott Bengáli ismét feltûnik a Nagyállomásnál, ki tudja, hogy most már hányadik körét teljesíti. |
|
|
Újra visszapillantunk a vaskerekûre: az ún. két szoba - fürdõszoba elrendezésû, lomha mozgású, ám mégis valamelyest bájos Õnagysága elhagyja a végállomási felszállóhelyet. (Elég merész dolog megállót ilyen ívbe helyezni, igaz más lehetõség nincs nagyon). Elszomorító, hogy a reklámok leszedésekor a fényezést sem kímélték. A panorámakép alatt a galéria folytatódik! |
|
|
A DKV egészen idáig csak a villamos- és a troliközlekedésért felelt. A csápos buszok közül a 343-as pályaszámú Solaris kaptuk elsõként lencsevégre. |
|
|
Vonatunkra várva még lefotóztuk a 492-es Bengálit, ahogy a leszállóhelyrõl áthalad a mellettünk lévõ megállóba. És, hogy milyen vonatra vártunk?... |
|
|
|
|
|
|
|
|
Figyelem! Sokan a kéttengelyû BZmot-ot hívják Piroskának, tessék ezt gyorsan elfelejteni. Piroska az az MDmot... |
|
|
Beérkezésünkkör a peron másik oldalán a 262-es kis bézé várta felszálló utasait. "Személyvonat indul Létavértes állomásra 13 óra 10 perckor, 15 perc múlva a 10. vágányról!" |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A 3-as trolivonalon közlekedõ 386-os Solaris keresztezi épp a villamos felsõvezetékét. Egy kicsit késõbb a végállomása, a Segner tér felé vesszük az irányt. |
|
|
Ha kevés sétáló embert fog ki a fotós, akkor ez egy hálás fotóhely. Ilyen képbõl olyanokat is készítettünk, amin külön-külön mi is rajta voltunk. |
|
|
Ennek a 341-esnek olyan furcsa a kijelzõje, mintha a betûtípust egy horrorfilmbõl vették volna elõ :-) A 35Y jelzésû viszonylatról érkezett meg a BPY-073. |
|
|
341, 342, 374 (sötét kijelzõ miatt táblás), 384 (Ganz-Skoda) (utána fogok még nézni ezeknek az elnevezéseknek) Nagyon örültünk, hogy a sor végén találtunk egy jó öreg ismerõst is, a ZIU 9-est, a 9-324-est. A panorámakép alatt a galéria folytatódik! |
|
|
|
|
|
A belsõ fénykép a bizonyíték, hogy utaztunk vele. Vicces volt, mert erõs eperillatot éreztem, de a forrására csak akkor jöttem rá, mikor egy erõs kanyarnál a másik kezemmel is megfogtam a kapaszkodót. Rágó volt :-) És ezen a buszon ellenõrizték elõször az utazáshoz való jogosultságunkat, a reggel vásárolt napijegyet. |
|
|
|
Fontos megemlítenem, hogy erre fog járni Debrecen második villamosvonala! |
|
Azért a szívünk az Ikarushoz húzott, egy belül szépen felújított példány szállított minket az egyetemet érintve a temetõ bejáratához (24-es vonal). És végre élõben láthattuk az ún. budiajtót (kifelé nyíló fülkeajtót). |
|
|
A másik észrevétel meg a viszonylat térképén figyelhetõ meg jól: át akarsz szállni a villamosra? Vagy esetleg arról a gumikerekûre? Sétálj hát,vagy fuss! |
|
|
A nap elején láthattuk a szólót, de most a troli mögött érkezik a szintén "egyke" csuklós jármû is, a 1999-es gyártású Rába Premier 291-es. Rendszáma: HDA-285 |
|
|
|
|
|
Ezenkívül van még kettõ a Doberdóról, valamint Nagyállomásról. Rengeteget utaztunk aznap és közeledett sajnos az indulás ideje... Így vissza kellett mennünk a Déli sorra, ahol az egyik tárolóvágányra félreállt az egyik Bengáli. |
|
|
Egy másik, reggel már lefotózott busszal is találkoztunk (emlékeztetõül: csõtop!) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Még éppen jókor álltak be a villamosok egymás mögé, így a gép elõtt ülve is össze lehet hasonlítani a két magyar villamos orr-részét. |
|
|
De a galériának nincs még vége, hisz haza is kellett jutnunk :-) |
|
|
|
|
Sok legelõ szarvasmarha Kíváncsian feltekint. Táplálkozást abbahagyja, Mi zavarja már megint? Hazafelé utazunk A Hortobágyon át, Zakatol a vonatunk, Hallgatjuk a zaját. Szoboszló után Kaba, Karcag után Kisújszállás Fél tíz körül érünk haza, Mivel Pestig nincs megállás. |
Köszönöm, hogy megtekintette a galériát. Köszönöm Dévényi-Meczner Máté (neki is vannak fent képei)nak és Ivók Aurélnak a meghívást, valamint a szervezést. A debreceniek nevében köszönöm a Hajdú Volánnak a hat évtizedes szolgálatot. A kálvinista Róma búcsúzik a sokszínû buszflottától ésa jó kis Ikarusoktól. Lezárult egy szakasz a város életében és egy új kezdõdik, de az emlékek örökre emlékek maradnak. |
Török István - Pityu84 Ha a jármûvek részletei után érdeklõdtök, a http://www.torqmatic.extra.hu/ oldalt ajánlom. |
Lefényképezett buszok | és rendszámaik | ||
ARC 187.02 | KVV-397 | KSF-243 | |
Ikarus 260 | BPG-547 | GXW-422 | |
Ikarus 263 | GZF-169 | ||
Ikarus 280 | BPY-099 | BPY-097 | BPY-091 |
BPY-073 | CKG-471 | CLR-244 | |
Ikarus 280 metán | DUD-763 | DUD-996 | |
Ikarus 284 | nem találkoztunk | egy darabbal sem | :-( |
Ikarus 415 | FHG-849 | EVL-447 | |
Jelcz M120M | KHK-543 | KLB-794 | |
MAN NG 232 NGC | IPY-473 | ||
MAN SG 263 | IVE-507 | ||
MAN SL 223 | FKT-526 | IEV-410 | |
MAN SL 223 | HGC-656 | HOP-046 | HOP-082 |
MAZ 103 | KKD-485 | ||
Neoplan | nem találkoztunk | egy darabbal sem | :-( |
Rába Premier 091 | HDA-015 | ||
Rába Premier 291 | HDA-285 | ||
Solaris Urbino 12 | LED-794 | LED-795 | KZS-087 |
Solaris Urbino 18 | KWV-042 |