Köszönöm, hogy meglátogattál!
2008.01.18. óta a látogatók száma:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /index_hu.php:5) in /counter/counter.php on line 5
6700

Pityu84 oldala

Frissítés idõpontja: 2009.07.03.

2009.06.05.
Debrecen a szolgáltatóváltás elõtt

{short description of image} 2009 június, avagy a Hajdú Volán utolsó hónapja Debrecenben. Július elsejétõl a DKV Civis Volvokkal átveszi a buszközlekedést.

Ez volt az elsõ alkalom, hogy nem utazás közben fényképeztem, hanem fényképezés miatt utaztam.
(A lefotózott buszok rendszámát pirossal kiemeltem, valamint az oldal alján táblázatba összegyüjtöttem.)
{short description of image}

A Nyugatinál volt megbeszélve a találkozó Ivoával és Mátéval (dbkh). Amíg a vonatunkra vártunk, hasznosan töltöttük az indulásig fennmaradó idõt: a 22-es Szöcske tolt be éppen a személykocsikat a 13. vágányra.
Az úton beszélgettünk, kártyáztunk, hamar eltelt az idõ. Örömmel hallottuk, hogy a géphang helyett a mozdonyvezetõ szól hozzánk, szép tájszólással. Jó érzés volt hallgatni.
Megérkezvén a pályaudvar elõtt épp elsuhant egy MAZ 103 típusú autóbusz, melyre már nagyon kíváncsi voltam. KKD-485

A végállomási hurokban látható Debrecenben fellelhetõ két magyar villamostípus egy-egy példánya: a 486-os psz-ú Bengáli és az 501-es KCSV6-os. Utóbbi középmagas padlószintû Közúti CSuklós Villamos, melybõl (az 500-as számú protoval együtt) csupán 11 darab készült. Eredetileg Miskolc is rendelt belúlük, de állítólag az önkormányzati választások meghiúsították a tervet.

Megvettük a napijegyet és felszálltunk az egyik beálló Bengálira. A következõ képeket menet közben készítettük...




... a térképpel ellátott oldalsó viszonylatjelzõ táblát, valamint a fülke belsejét. A városban (még csak) egy villamosjárat van, amely a pályaudvar és az egyetem között közlekedik. Mesélték nekem, hogy régen hét vonal is átszelte a cívisvárost.

Itt a bizonyíték, hogy ezek az öreglányok is fel vannak szerelve GPS-szel.
A város fõterén áll a leghíresebb épülete, a Nagytemplom. Elõtte, a sétálóutcán halad el a villamosunk.


Ha már az elõbb említettem a nagy vasakat, mutatnék pár ott készült képet.

Az 506-os és az 508-as KCSV találkozik a 490-es Házi Csuklóssal.


Debrecen fõtere.


A panorámakép alatt a galéria folytatódik, hisz buszokról még nem is volt szó.




A 491-es száguldott el mellettünk, mikor kitaláltuk, most már tényleg keressük meg a buszokat, mert elvileg azért jöttünk :-)


Bocsánat, még pár szó erejéig maradjunk a villamosoknál, mert az 500-as (a prototípussal) mentünk el a végállomásra.
Szegényge orr-részét legutóbbi eseménye miatt ki kellett cserélni, így - mondhatni - még egyedibb lett a 16 éves kékség ( a többiek 4 évvel fiatalabbak).
Egy nagy esztétikai csúfság van, ami mellett nem tudunk elmenni szó nélkül: élõben még undorítóbb a rózsaszín belsõ, mint a képeken.


És akkor most jöhetnek a buszok! Aki a budapesti színekhez szokott, miszernt a villamos sárga, a busz pedig kék, itt nagyon össze lenne zavarodva :-)
BPG-547-es frsz-ú Ikarus 260-as halad el a hurok mellett


A MAN NG 232 CNG típusú földgázüzemû alacsonypadlós csuklós buszból csupán egy példány található (IPY-473), az is állandóan a 10-es viszonylaton rója köreit.
A BPY-099-es (Ik280) kanyarodik be a Déli sorra a 18Y jelzésû vonalról.


Itt aztán van típuskínálat... Bal oldali képen egy Dél-Budán is fellelhetõ típust láthatunk: egy MAN SL 223-at, FKT-526 "személyében". Belõlük összesen 7 darab van állományban.
A lengyel Jelcz M120M-ek egyike, a KHK-543-as vár díszesen az indulására. "Gázos" társaival együtt hatan vannak. Az oldalreklámot igen jónak találom, mutatós, de nem tudom, hogy mi a kapcsolat a TEVA Gyógyszergyár, a focisták és a csõtoppot viselõ hölgy között (, ráadásul a cég neve eléggé nehezen vehetõ észre).


A soron következõ gép egy Solaris Urbino 12, az LFD-794. Õ az eddig bemutatott gépek közül az elsõ alacsonypadlós (7db).
Mögötte áll egy õs-MAN, pontosabban egy MAN SL 222-es (HGC-656). Eléggé elterjedt a HV-nál ez a típus: 20 darab szállítja az utasokat. Igazi Jolly Jokerek: különjáratra és villamospótlásra is bevetik õket. Úgy olvastam, hogy a kezdõ sofõröket is erre a buszra szokták beosztani.


A sok fehér után most bezöldülünk: a két testvérpár, egy Ikarus 260-as (BPG-547) és a nagyobbik (illetve a hosszabbik) 263-as (GZF-169)


A bolgyóajtók ablakain bekukkantottunk és megjegyezném, hogy az üléselrendezése majdnem megegyezett a budapesti VT-Transmannál találhatókkal. Kivétel ez az utolsó üléspár, mivel a ma már Székesfehérvár környékén szolgáló buszokon csak egy ülés volt a hátsó sarokban.


Az egyik eddigi képen háttérben osonó Ikarus 280-as (BPY-097) parkol most társaival együtt a villamos tárolóvágánya mellett.
Késõbb megérkezett a 30-as vonalról a DUD-996-os rendszámú metános gép is.


A Déli sor színes kavalkádját végignéztük, végigcsodáltuk. (A sorok írásakor, júliusban el sem tudom képzelni, hogy mennyire egyhangú, egyszínû lehet...)
Nézzük sorba õket: HOP-046 a MAN SL 222-asok közül és külsõre furcsa megjelenésû HDA-015-ös Rába Premier 091. A szóló és a csuklós változatból (késõbb) egy-egy darab díszeleg a Hajdú Volán flottájában.


Laikusoknak is biztosan feltûnik, hogy az Ikarus 260/280 mellett található itt még egy "budapesti ismerõs", az Ikarus 415-ös. Összesen 3 darab van belõlük és kirándulásunk elején pont az egyetlen városközit fogtuk ki (FHG-849).
Egy valamire való közlekedésbarát /-mérnök megörül, ha egy ráncajtós buszt lát. A CKG-471 rendszámú 280-as állt modellt a fényképezõknek..


Ekkor már javában csepergett, de szerencsére hamar elállt.
Elkapott pillanat, ahogy a fiatalabb (és formásabb) Manci (IEV-410) mutatja az utat az idõsebbnek...
Az esõ után elfoglaltuk a végállomási hurkot :-)
Az elsõként megpillantott Bengáli ismét feltûnik a Nagyállomásnál, ki tudja, hogy most már hányadik körét teljesíti.


És, igen! Íme itt van! A 6 darabos ARC 187.02 közül végre megpillantottunk egyet, a KVV-397-est. Az ARC mozaikszó, jelentése:Auto Rad Controlle Kft. A különlegességét késõbb megmutatom.
Újra visszapillantunk a vaskerekûre: az ún. két szoba - fürdõszoba elrendezésû, lomha mozgású, ám mégis valamelyest bájos Õnagysága elhagyja a végállomási felszállóhelyet. (Elég merész dolog megállót ilyen ívbe helyezni, igaz más lehetõség nincs nagyon). Elszomorító, hogy a reklámok leszedésekor a fényezést sem kímélték.
A panorámakép alatt a galéria folytatódik!



Jó magas, jellegzetes épület a Nagyállomás mellett. Mivel az utastájékoztatás rendkívül alacsony színvonalúnak mutatkozott, onnan sejtettük, hogy a végállomásra érkeztünk egy busszal, amikor megláttuk ezt a sokemeletes építményt.
A DKV egészen idáig csak a villamos- és a troliközlekedésért felelt. A csápos buszok közül a 343-as pályaszámú Solaris kaptuk elsõként lencsevégre.


A KWV-042-es rendszámú Solaris Urbino 18 típusú csuklós busz indul, hogy körbejárja a 31-es vonalat. Ezen a képen megfigyelhetõ, hogy itt, a valóssággal ellentétben a kijelzõ rendkívül olvashatatlan.
Vonatunkra várva még lefotóztuk a 492-es Bengálit, ahogy a leszállóhelyrõl áthalad a mellettünk lévõ megállóba. És, hogy milyen vonatra vártunk?...


Ha végre Debrecenben vagyunk és szívünk a nagyvasút felé is dobog, akkor nem szabad kihagyni, hogy a hamarosan nyugdíjba vonuló Piroskákkal zötykölõdjünk egy kicsit. A szerelvény motorkocsija MDmot 3027, a vezérlõkocsija pedig a Btx 019.

Amíg az indulásra vártunk, a kémény tövében lefotóztam még a 436-os Bobot is.



A 416-os is feltünt, õ vonatot rendezett. Kellemes volt az utazás és szép volt a táj. Elzakatoltunk a repülõtér melett, kitûzött célunk Sáránd volt. Itt volt a kereszt, nem is akármilyen. Átszálltunk a Nagykerekibõl érkezõ ellenvonatra, amelyre rácsatolták a létavértesi BZmot-ot. Így a kis Studentkával együtt elindultunk visszafele.
Figyelem! Sokan a kéttengelyû BZmot-ot hívják Piroskának, tessék ezt gyorsan elfelejteni. Piroska az az MDmot...


A 3025-ös Piroska táncolt vígan elõttünk és pöfögött egy-egy nagyobb gázadásnál. Annyira közel van a vég, hogy még a MÁV-START-os feliratot sem festették rá??
Beérkezésünkkör a peron másik oldalán a 262-es kis bézé várta felszálló utasait.
"Személyvonat indul Létavértes állomásra 13 óra 10 perckor, 15 perc múlva a 10. vágányról!"



Felbukkant egy Szergej (327 sz.) is, amely gépmenetben suhant el a Piroskánk mellett.

Íme a csoportkép a 10-11. vágányról. Jobb oldalt pedig a 2147-es Csörgõ feszülten várja indulását.

Felszálltunk egy BZ-re és a füzesabonyi vonalon a híres (hírhedt)Tocóvölgy állomásra utaztunk. A terület és az épület hatalmas, ám teljesen kihalt. Akkor lepõdtünk meg igazán, amikor beléptünk a váróterembe... Az állomás amúgy 6 vágányos, de személyszállításra az elsõ kettõt használják.



Busszal elhagytuk a helyszínt és visszatértünk a Belvárosba. Útközben egy újabb ARC került lencsevégre, a KSF-243. Ezen a képen már látszik a speciális tulajdonsága. Kitalálod?


Visszanéztünk a sétálóutcára. Az 510-es KCSV egy Szabó Magdáról elnevezett könyvesboltot és kávézót hirdet. Az írónõ a város szülöttje.
A 3-as trolivonalon közlekedõ 386-os Solaris keresztezi épp a villamos felsõvezetékét. Egy kicsit késõbb a végállomása, a Segner tér felé vesszük az irányt.


A bal oldali képen a két villamos között (az 500-as ugyebár a prototípus) rengeteg különbséget lehet találni. Egyesek két külön típusnak is tartják õket.
Ha kevés sétáló embert fog ki a fotós, akkor ez egy hálás fotóhely. Ilyen képbõl olyanokat is készítettünk, amin külön-külön mi is rajta voltunk.


Következõ állomásunk a Segner Jenõ tér. A trolik (és a sofõrök) itt töltik el félreállásos pihenõidejüket.
Ennek a 341-esnek olyan furcsa a kijelzõje, mintha a betûtípust egy horrorfilmbõl vették volna elõ :-)
A 35Y jelzésû viszonylatról érkezett meg a BPY-073.


Trolik: emelkedõ számsorrendben:
341, 342, 374 (sötét kijelzõ miatt táblás),
384 (Ganz-Skoda)
(utána fogok még nézni ezeknek az elnevezéseknek)
Nagyon örültünk, hogy a sor végén találtunk egy jó öreg ismerõst is, a ZIU 9-est, a 9-324-est.
A panorámakép alatt a galéria folytatódik!



Ahogy a panorámaképen is jól látható, ez egy elég nagy buszforduló. Amíg azon törtük a fejünket, hogy hova tovább, megmutatta magát a 9db MAN SG 263-as egyike (IVE-507) és két szóló Solaris (LFD-795, KZS-087)


Felpattantunk egy 280-asra, mely érdekessége a 412-esekben honos indításjelzõ hang volt. Ahogy közeledtünk a Piac utca felé, észrevettem egy ARC-t és megterveztük, hogy átszállunk rá.
A belsõ fénykép a bizonyíték, hogy utaztunk vele. Vicces volt, mert erõs eperillatot éreztem, de a forrására csak akkor jöttem rá, mikor egy erõs kanyarnál a másik kezemmel is megfogtam a kapaszkodót. Rágó volt :-)
És ezen a buszon ellenõrizték elõször az utazáshoz való jogosultságunkat, a reggel vásárolt napijegyet.



Õvele (KVV-397) érkeztünk meg Doberdóra, befordult a lakótelepi végállomásra és pár perccel késõbb már folytatta is útját a 32-es viszonylaton.
Fontos megemlítenem, hogy erre fog járni Debrecen második villamosvonala!

Ez a HOP-082-es rendszámú õs-MAN a végállomáson lapít mint egy béka. Talán a gülü lámpákról jutott ez eszembe?
Azért a szívünk az Ikarushoz húzott, egy belül szépen felújított példány szállított minket az egyetemet érintve a temetõ bejáratához (24-es vonal). És végre élõben láthattuk az ún. budiajtót (kifelé nyíló fülkeajtót).


A háromszázhetvenketteske halad el a temetõ kerítése mellett, amíg a megállótáblában gyönyörködünk. A rajta lévõ információ rengeteg, piros pont. A közös szakaszon sûrûn járnak a trolik, de azért így is furcsa, hogy a követési idõket tüntetik fel az indulások idõpontok helyett...
A másik észrevétel meg a viszonylat térképén figyelhetõ meg jól: át akarsz szállni a villamosra? Vagy esetleg arról a gumikerekûre? Sétálj hát,vagy fuss!


Erre jár a 3-as troli is, a 385-ös érkezik meg a temetõi körforgalomba.
A nap elején láthattuk a szólót, de most a troli mögött érkezik a szintén "egyke" csuklós jármû is, a 1999-es gyártású Rába Premier 291-es. Rendszáma: HDA-285


Ha emlékeim nem csalnak az MGM-nél szálltunk le, ahol ez a Jelcz M120M(KLB-794) várta, hogy megörökítsük az utókornak. Természetesen fel is szálltunk rá, utastere egyszerû, puritán.


Egy újabb megállótáblát mutatnék, ez a Cora áruház nem túl sûrûn közlekedõ 3. viszonylata :-)
Ezenkívül van még kettõ a Doberdóról, valamint Nagyállomásról. Rengeteget utaztunk aznap és közeledett sajnos az indulás ideje... Így vissza kellett mennünk a Déli sorra, ahol az egyik tárolóvágányra félreállt az egyik Bengáli.


Egy fehérorosz MAZ busz áll a posta elõtt, rendszáma: KKD-485. Lehet, hogy csak ez az egy van belõle, vagy ennyire pechesek voltunk? :-)
Egy másik, reggel már lefotózott busszal is találkoztunk (emlékeztetõül: csõtop!)


Nézzük végig most mik állnak bent? Az Ikarus 200-as család két tagja, a BPY-091 és a GXW-422. Utóbbit el tudnám fogadni.

A félreállt síndöcögényt is körbefotóztuk, ki tudja, hogy mikor tûnnek el õk is... A jobb oldali képen látható a befüggesztett középrész, az ún. fürdõszoba.




A EVL-442 (jé, ez is 442) rendszámú Ikarus 415-ös látható felhúzott orral :-) Érdekes számomra, hogy csak kisméretû (EMKE típusú) kijelzõ van beépítve.

Egy metános 280-as érkezik, a DUD-763. A ráncajtós CLR-244 halad el a GXW-244 (hoppá!) mellett és az objektív elõtt.

Arra gondolni sem mertünk, hogy garázsmenetet is el tudunk kapni, erre meg tessék... A 489-es csattog hazafele az Ispotály utcában.



Ez metánnal üzemelõ, zöld színû csuklós MAN újra feltûnt és az utolsó buszként elbúcsúzott tõlünk.
Még éppen jókor álltak be a villamosok egymás mögé, így a gép elõtt ülve is össze lehet hasonlítani a két magyar villamos orr-részét.


Utazásunk végére értünk: Viszlát, Debrecen!
De a galériának nincs még vége, hisz haza is kellett jutnunk :-)


Vonatunk Karcagon is megállt, a kijárásról készült videófelvételem késõbb megtekinthetõ lesz.

Debrecenbõl hazafele

Sok legelõ szarvasmarha
Kíváncsian feltekint.
Táplálkozást abbahagyja,
Mi zavarja már megint?

Hazafelé utazunk
A Hortobágyon át,
Zakatol a vonatunk,
Hallgatjuk a zaját.

Szoboszló után Kaba,
Karcag után Kisújszállás…
Fél tíz körül érünk haza,
Mivel Pestig nincs megállás.
Vágányzár miatt egy kis kerülõvel érkeztünk meg Budapestre, ahol a meglepetések sem értek véget: felszállhattunk a 1461-es ICS-re. Csillogó padló, tündöklõ lépcsõszegély, tiszta belsõ lemezek és az a tipikus "új illat". A könnyed futásán is meglepõdtünk. Szép munka;kívánjuk és reméljük, hogy sokáig így marad.

Köszönöm, hogy megtekintette a galériát. Köszönöm Dévényi-Meczner Máté (neki is vannak fent képei)nak és Ivók Aurélnak a meghívást, valamint a szervezést. A debreceniek nevében köszönöm a Hajdú Volánnak a hat évtizedes szolgálatot.

A kálvinista Róma búcsúzik a sokszínû buszflottától ésa jó kis Ikarusoktól. Lezárult egy szakasz a város életében és egy új kezdõdik, de az emlékek örökre emlékek maradnak.


Török István - Pityu84


Ha a jármûvek részletei után érdeklõdtök, a
http://www.torqmatic.extra.hu/
oldalt ajánlom.

Lefényképezett buszok  és rendszámaik    
ARC 187.02 KVV-397 KSF-243  
Ikarus 260 BPG-547 GXW-422  
Ikarus 263 GZF-169    
Ikarus 280 BPY-099 BPY-097 BPY-091
  BPY-073 CKG-471 CLR-244
Ikarus 280 metán DUD-763 DUD-996  
Ikarus 284 nem találkoztunk egy darabbal sem :-(
Ikarus 415 FHG-849 EVL-447  
Jelcz M120M KHK-543 KLB-794  
MAN NG 232 NGC IPY-473    
MAN SG 263 IVE-507    
MAN SL 223 FKT-526 IEV-410  
MAN SL 223 HGC-656 HOP-046 HOP-082
MAZ 103 KKD-485    
Neoplan nem találkoztunk egy darabbal sem :-(
Rába Premier 091 HDA-015    
Rába Premier 291 HDA-285    
Solaris Urbino 12 LED-794 LED-795 KZS-087
Solaris Urbino 18 KWV-042    
Reklámok
Jamboree együttes
Cukrászda a Feneketlen-tóhoz közel. Bocskai út
Kis műszaki bolt
Kis-Ápisz + esti fénymásolás
Fénymásoló szalon - Zenta u.
Digitális fényképelőhívás
Műszaki cikkek
A legigazibb játékbolt





Török István
2008-2010

Minden jog fenntartva!

Lap tetejére